Larnaca Voice

Νέα

Τη σχέση «Δοχείο – Περιεχόμενο» πραγματεύεται η Μπιενάλε Λάρνακας

Στη Μπιενάλε θα συμμετάσχουν 114 έργα με τους δημιουργούς τους να προέρχονται από 20 χώρες

Η μήτρα είναι δοχείο και συνδέεται με τη ζωή κι αντιθέτως το φέρετρο ή η τεφροδόχος είναι δοχεία άρρηκτα συνδεδεμένα με τον θάνατο. Το ποτήρι είναι επίσης ένα δοχείο καθημερινής χρήσης. Μπορεί, κατά την κρίση του καθενός, να είναι μισογεμάτο ή σχεδόν άδειο. Δυνατόν, να περιέχει αφρώδες ημίγλυκο κρασί για να διασκεδάσει μια παρέα ανθρώπων ή γάλα για να δαμάσει την πείνα ενός παιδιού που σιγοκλαίει …

Τί γίνεται όμως όταν το «Δοχείο –  Περιεχόμενο» είναι το θέμα μιας Μπιενάλε ; Την απάντηση στο ερώτημα αυτό δίνει ο Βασίλης Βασιλειάδης, ο Επιμελητής της πρώτης Μπιενάλε που γίνεται στην Κύπρο, της Μπιενάλε Λάρνακας που εγκαινιάζεται στις 17 Οκτωβρίου και παραμένει ανοικτή μέχρι και τις 30 Νοεμβρίου 2018.

Για συμμετοχή στη Μπιενάλε Λάρνακας λήφθηκαν αιτήσεις καλλιτεχνών από 35 και πλέον χώρες ενώ τελικά επιλέγηκαν και θα συμμετάσχουν 114 έργα με τους δημιουργούς τους να προέρχονται από περισσότερες από 20 χώρες από όλες τις ηπείρους.

Σε συνέντευξή του στο ΚΥΠΕ ο επιμελητής της Μπιενάλε Λάρνακας δήλωσε ότι η σκέψη όπως το θέμα της μπιενάλε είναι το «Δοχείο – Περιεχόμενο» ξεκίνησε με κάτι πολύ απλοϊκό και καθημερινό:  Ένα ποτήρι νερό. «Υπάρχουν όμως δύο ρόλοι και ένα ερώτημα» συνέχισε ο κ. Βασιλειάδης.

Ο ένας είναι ο ρόλος του ποτηριού και ο άλλος του νερού και τίθεται και το ερώτημα «πιο από τα δύο έχει περισσότερη ανάγκη το άλλο» και η πρώτη μου απάντηση ήταν ότι «το περιεχόμενο έχει ανάγκη το δοχείο διότι χωρίς το ποτήρι το νερό δεν θα υπήρχε».

Αμέσως μετά, συνέχισε ο επιμελητής, «ήμουν σίγουρος ότι συμβαίνει το αντίθετο, και λέω, ότι εάν το νερό έχει ανάγκη το ποτήρι όση ανάγκη έχει το ποτήρι το νερό τί χάνει το ένα και τί χάνει το άλλο όταν λείπει το ταίρι του ;».

Το σκεπτικό πάνω στο οποίο κλήθηκαν οι καλλιτέχνες να δημιουργήσουν και να στείλουν τη δική τους εικαστική πρόταση συνοψίζεται τόσο στα πιο πάνω όσο και στον πιο κάτω προβληματισμό του επιμελητή της Μπιενάλε Λάρνακας.

«Δεν υπάρχει περιεχόμενο χωρίς το δοχείο, το δοχείο όμως υπάρχει και χωρίς το περιεχόμενο δεν έχει όμως λόγο ύπαρξης, οπότε και οδηγούμαστε σε ένα τραγικό ερώτημα το οποίο είναι τραγικό γιατί μένει αναπάντητο : Τι είναι πιο τραγικό να μην υπάρχεις, να μην υπάρχει λόγος ύπαρξης ;» είπε ο κ. Βασιλειάδης.

Εξηγώντας ότι το δοχείο δεν χρησιμοποιείται με την κλασική ετυμολογική του σημασία ο επιμελητής είπε ότι ο άξονας πάνω στον οποίο κινήθηκε το σκεπτικό του γενικού τίτλου της Μπιενάλε Λάρνακας είναι ότι «ο ίδιος ο άνθρωπος λειτουργεί ως δοχείο και γεμίζει από σκέψεις από εμπειρίες, από βιώματα, από  αναμνήσεις, από ένστικτο από υποσυνείδητο».

Πρόσθεσε ότι «όλα αυτά δεν μπορούν να υπάρξουν έξω από την ανθρώπινη ύπαρξη κι ένας άνθρωπος χωρίς όλα αυτά είναι αμφίβολο εάν μπορεί να ονομαστεί ‘άνθρωπος’ άρα δεν έχει και λόγο ύπαρξης».

Όπως είπε ο κ. Βασιλειάδης οι καλλιτέχνες που συμμετέχουν στην Μπιενάλε επικεντρώθηκαν στις τρεις φάσεις της ανθρώπινης ύπαρξης που είναι για όλους τους ανθρώπους οι ίδιες, η γέννηση, ο έρωτας, ο θάνατος οι οποίες χαρακτηρίζονται και από τη σχέση «δοχείου – περιεχομένου».

Εξήγησε ότι ο τοκετός είναι μια σχέση κατά την οποία το παιδί βγαίνει από το «δοχείο» της μήτρας η οποία «αδειάζει», στον θάνατο, «δεν υπάρχει πολιτισμός που στις ταφικές του συνήθειες δεν ακολουθεί μια διαδικασία που να βασίζεται σε αυτή τη λογική είτε είναι η μουμιοποίηση, είτε η αποτέφρωση, είτε η ταφή ενώ και ο ίδιος ο θάνατος είναι το «άδειασμα» του σώματος από την ψυχή.

Ο έρωτας, συνέχισε ο κ. Βασιλειάδης, είναι το γέμισμα της μιας ψυχής και του ενός σώματος από το άλλο κάτι το οποίο περιγράφει με τον καλύτερο τρόπο ο Έλληνας ποιητής, Μιχάλης Γκανάς : «Είσαι ακοίμητη θάλασσα στην υδρόγειο χούφτα μου. Ανασαίνεις και με πλημμυρίζεις.”

Αναφερόμενος σε διαδικαστικά θέματα, είπε ότι στην επίσημη ιστοσελίδα της διοργάνωσης ανάρτησε περίπου 12 κείμενα τα οποία έγραψε, με αντικείμενο το θέμα της Μπιενάλε.

Συγκεκριμένα, όσο διήρκεσε η ανοιχτή πρόσκληση προς τους καλλιτέχνες για να δηλώσουν συμμετοχή – από το Μάη του 2017 μέχρι το Μάη του 2018 – ο κ. Βασιλειάδης τροφοδοτούσε την ιστοσελίδα της Μπιενάλε Λάρνακας με ένα κείμενο κάθε ένα με ενάμιση μήνα.

Επί τούτου, ο κ. Βασιλειάδης είπε ότι «τα περισσότερα από αυτά τα κείμενα είναι απαύγασμα των επτά συνολικά ενημερώσεων που ο επιμελητής και η ομάδα του είχαν με καλλιτέχνες και μη κατά την περίοδο εκδήλωσης ενδιαφέροντος επειδή ακριβώς μετά την ενημέρωση ακολουθούσε μια εποικοδομητική και ενδιαφέρουσα συζήτηση η οποία «γέννησε» αυτά τα κείμενα.

Πρόσθεσε «καλλιτέχνες από το εξωτερικό που ήρθαν στην Κύπρο και παρέδωσαν το έργο που θα τους εκπροσωπήσει στην Μπιενάλε αναφέρονται σε αυτά τα κείμενα και είναι αυτό για εμένα μεγάλη ικανοποίηση ότι η επετεύχθη ο στόχος της εκ του μακρόθεν έστω επικοινωνίας μου με τους καλλιτέχνες».

Ο επιμελητής σημείωσε ως ιδιαίτερα σημαντικό το γεγονός ότι «στην επιλογή των έργων είναι ότι ενώπιον της Επιτροπής τα έργα παρουσιάστηκαν ανώνυμα και από κάθε πρόταση καλλιτέχνη η Επιτροπή δεν γνώριζε ούτε το όνομα, ούτε το βιογραφικό, ούτε τις σπουδές, ούτε το φύλο, ούτε την ηλικία, ούτε την εθνικότητα και το μόνο κριτήριο ήταν η καλλιτεχνική διάσταση της πρότασης».

Ερωτηθείς εάν έγιναν ενημερωτικές συναντήσεις και στην τ/κ κοινότητα, ο κ. Βασιλειάδης είπε ότι οι Τουρκοκύπριοι καλλιτέχνες ήταν ενήμεροι μέσω του ΕΚΑΤΕ για τη διοργάνωση της Μπιενάλε το οποίο – όπως πληροφορείται ο κ. Βασιλειάδης – προσπάθησε να διοργανώσει ενημερωτικές συναντήσεις στο οίκημά του για Τ/κ ωστόσο αυτή η προσπάθεια ναυάγησε γιατί δεν υπήρξε ανταπόκριση.

«Δεν είχαμε κανένα πρόβλημα  και μάλιστα έχουμε Τούρκο καλλιτέχνη που συμμετέχει» είπε ο κ. Βασιλειάδης.

Η Μπιενάλε Λάρνακας θα απονείμει συνολικά τέσσερα βραβεία. Το Α΄ Βραβείο που συνοδεύεται από χρηματικό έπαθλο €2000 και τρεις διακρίσεις.

Στην ομάδα του επιμελητή συμμετέχουν και οι : Φώτος Δημητρίου,  Τώνια Λοϊζου, Τατιάνα Φεραχιάν,  Στέλιος Μουσαρρής, Μαρία Παπαδοπούλου και Μιχαήλ Ηλία.

Σε όλη τη διάρκεια της Μπιενάλε Λάρνακας θα διεξαχθούν παράλληλες εκδηλώσεις στην επαρχία Λάρνακας. Περιλαμβάνουν, μουσική, θέατρο, χορό, βιωματικά εργαστήρια, κοινωνικές δράσεις και πάλι με επίκεντρο το θέμα «Δοχείο – Περιεχόμενο».

Comments

ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ

To Top